Lekke band en wiel verwisselen
Gepubliceerd: 28-10-14Natuurlijk hoopt u het nooit mee te maken, en gelukkig komt het steeds minder voor. Maar het is toch handig om te weten wat u moet doen wanneer u een lekke band heeft.
Het kan natuurlijk ook dat u uw zomerbanden wilt wisselen voor winterbanden, of andersom.
Zo vervangt u een wiel.
TIP vooraf: Draai de wielmoeren enigszins los terwijl de auto nog niet is opgekrikt. Zo kunt u veel meer kracht zetten. Zet de auto wel eerst in de versnelling en op de handrem.
- Zoek een veilige plek om het wiel te wisselen.
- Draai de wielmoeren een paar slagen los.
- Plaats de krik bij het krikpunt dat het dichtst bij het te vervangen wiel zit. In het instructieboekje staat waar de krikpunten van uw auto zitten.
- Zorg dat de auto niet kan wegrollen; kies een egale ondergrond, trek de handrem aan en zet de auto in een versnelling (of in de P-stand wanneer u een automaat heeft).
- Draai de wielmoeren enigszins los terwijl de auto nog niet is opgekrikt. Zo kunt u veel meer kracht zetten.
- Krik de auto zover op dat het wiel los is van de grond. Draai de wielmoeren nu helemaal los en verwijder het wiel.
- Het monteren van het reservewiel gaat in omgekeerde volgorde. Draai de wielmoeren alvast met de hand aan. Het kruislings vastzetten doet u zodra de auto weer op vier wielen staat.
- Is de auto voorzien van een of meer wielmoeren met diefstalbeveiliging? Zorg dan dat u het speciale bijbehorende sleuteltje altijd bij u heeft.
Thuiskomers en reparatiesets
Een thuiskomer is een klein en smal reservewiel dat alleen is bedoeld om thuis (of bij de garage) te komen. Rijd hiermee niet harder dan 80 km/h. Reparatiekits hebben een gebruiksaanwijzing; volg deze. Ook dit hulpmiddel is er alleen om de garage te bereiken.
Als het wiel niet los wil
Als het wiel niet los wil, hoewel alle bouten of moeren los zijn – dit komt vooral voor bij lichtmetalen wielen – probeer dan het volgende: monteer een aantal moeren of bouten en draai ze vervolgens weer één slag los. Laat de krik weer zakken zodat het wagengewicht op het wiel rust. Stuur een aantal keer heen en weer en/of rijd een klein stukje vooruit om vervolgens te remmen. Krik de wagen weer op en controleer of het wiel is losgekomen.