Veel gestelde vragen over schade en uw schadebedrijf
Gepubliceerd: 07-03-16Bij veel mensen roept het begrip autoschade enige onduidelijkheden op. Als FOCWA Eurogarantbedrijf gaat FM Autoschade in op enkele vaakgestelde vragen over schade:
Welke lak wordt gebruikt bij FOCWA Eurogarantbedrijven?
FOCWA Eurogarantbedrijven zoals FM Autoschade maken gebruik van gerenommeerde lakmerken. Al deze lakken zijn watergedragen (beter voor het milieu). Er zijn geen kwaliteitsverschillen tussen deze lakken: ze zijn allemaal goed. De persoonlijke voorkeur van de Eurogarant-ondernemer is bepalend voor de keuze van een lak.
Mocht u hierover vragen hebben, dan vernemen we dat graag!
Worden er nieuwe of gebruikte onderdelen gebruikt bij een reparatie?
Afhankelijk van de polisvoorwaarden kunt u als klant kiezen. Een aantal zaken staat altijd vast:
- nieuwe onderdelen worden betrokken uit het officiële dealernetwerk
- gebruikte onderdelen komen uit het netwerk van gecertificeerde demontagebedrijven
- de onderdelen zijn merkorigineel en hun herkomst is herleidbaar
Wat is het verschil tussen een garage en een werkplaats voor schadeherstel?
Er zijn diverse verschillen. Een portier uitdeuken is iets heel anders dan het vervangen van een koppelingsplaat, en het spuiten van een motorkap heeft niets te maken met het onderhoud aan een airco.
De werkplaats van een schadehersteller ziet er heel anders uit dan een garage. Een garage verzorgt het technisch onderhoud van de auto en het schadeherstelbedrijf herstelt de carrosserie.
Heeft elke dealer dan niet zijn eigen werkplaats?
Nee, zeker niet. Een dealer die geen eigen schadeherstelwerkplaats heeft zal uw schadeauto naar een FOCWA Eurogarantbedrijf brengen.
Zijn er alleen maar tevreden klanten bij FOCWA Eurogarantbedrijven?
Over het algemeen wel, maar niet altijd: iets minder dan 0,5 promille van de klanten is het niet eens met de manier waarop een schade is hersteld. Klachten worden uiteraard altijd serieus genomen en komen uiteindelijk voor de FOCWA-NIVRE geschillencommissie indien partijen er toch niet uitkomen.
De samenwerking tussen FOCWA Eurogarantbedrijven en verzekeraars verloopt soepel. Waarom was dat vroeger anders?
Destijds bestonden er nog geen gecertificeerde werkprocessen. Deze geven duidelijkheid over wat een schadehersteller allemaal dient te doen (en dat is meer dan de meeste mensen denken).
Een ander verschil is dat het tegenwoordig mogelijk is om schadefoto’s via internet naar een expert door te sturen.
Waar staat FOCWA eigenlijk voor?
Het is een afkorting van een heel lange naam, die al stamt uit 1936:
Federatie van Organisaties in de Carrosserie- en Wagenbouw en Aanverwante bedrijven.